mandag den 4. maj 2015

ICDP i praksis

ICDP i feltstudie

Følelsesmæssig kommunikation:
1.     Vis positive følelser – vis at du er glad for dit barn
o   Hver morgen gjorde pædagogerne meget ud af at komme og sige ”godmorgen. Dejligt at se dig” til børnene.

2.     Justér dig i forhold til dit barn og følg dets udspil og initiativ.
o   Nicoline var med i en fordybelsesgruppe med 4 drenge, der næsten lige var kommet fra vuggestuen. De skulle alle lære, at der er noget der hedder at vente på hinanden og lytte til hinanden. I gruppen spillede de Ludo, de fire drenge, en pædagog og Nicoline. Drengene havde prøvet det her mange gange, men var alligevel aldrig nået at blive færdig med et spil. Da de havde spillet i ti minutter, begyndte drengene at miste koncentrationen, når det ikke var deres tur. De fik flere gange af vide, at de skulle huske at være med, når det også var de andres tur. Efter yderligere ca. 5 min var koncentrationen ikke eksisterende og det endte med, at pædagogen sagde: ”Nu tager vi en runde mere og så slutter vi”. Drengene kunne simpelthen ikke holde til mere her.

3.     Tal til dit barn om de ting, det er optaget af og prøv at ”igangsætte en følelsesmæssig samtale”
o   I en samtale til frokost laver en af børnene aprilsnar med Nicoline. Den griber pædagogen  og samtale emnet bliver aprilsnar.

4.     Giv ros og anerkendelse for det barnet kan
o   De gik meget op i at lære børnene at være selvstændige. Særligt i den daglige rutine, hvor børnene skulle trække i deres udetøj. I en sådan situation, snakker Nicoline med en af pædagogerne, der får et barn til at vise, hvor god hun er til at trække i det hele selv. Undervejs forholdte pædagogen sig hele tiden rosende og anerkendende overfor barnet ved bl.a. at sige ”Du er bare så dygtigt. Du har lært det hele selv”.

Formidling og berigelse:
5.     Hjælp barnet med at fokusere dets opmærksomhed, så I får en fælles oplevelse af ting i omgivelserne.
o   I situationen, der er nævnt i samspilstema 2, hjælper pædagogen hele tiden drengene med at holde fokus på det spil Ludo, de har gang i, så de alle får det samme ud af spillet. Nemlig at holde fokus, vente på tur og lytte på, hvad andre snakker om.

6.     Giv mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser og ved at vise følelser og entusiasme
o   I Ludospillet, som er beskrevet i samspilstema 2 og 5, har en af drengene svært ved at slå en sekser. Da det langt om længe lykkedes ham, efter 4 runder, bliver han jublende glad. Pædagogen imødekommer drengen ved at blive mindst ligeså entusiastisk og spejler derved hans følelser.

7.     Uddyb og giv forklaringer når du oplever noget sammen med dit barn.
o   I en fordybelsesrunde maler to drenge sammen med en pædagog. Den ene dreng blander to farver sammen og ser forunderligt på det. Pædagogen sætter sig ned og forklarer drengen, hvad det er, der sker, når man tager en blå pensel ned i en gul maling.

Grænsesættende og regulerende:

8.     Hjælp dit barn med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv måde ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.

o   Der var blevet rykket rundt på spisepladserne så to drenge, der var gode venner, var kommet til at sidde sammen. De pjattede for meget og de blev hele tiden gjort opmærksom på det på en positiv måde. Den ny tilkomne dreng fik flere gange fortalt ting som: ”Jeg ved du plejer at sidde stille og hyggesnakke ved dit gamle bord, kan du ikke prøve det ved dit nye bord også? - det kunne være hyggeligt”. Da pædagogen efter første dag kunne se, det ville skabe for meget uro for de andre omkring bordet, når de to drenge sad sammen, blev der lavet om. Den nytilkomne dreng og pædagogen blev enige om, at et alternativ kunne være, at han blev rykket hen ved siden af hende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar