ICDP i feltstudie
Følelsesmæssig kommunikation:
1. Vis
positive følelser – vis at du er glad for dit barn
o
Hver morgen gjorde pædagogerne meget ud af at
komme og sige ”godmorgen. Dejligt at se dig” til børnene.
2. Justér
dig i forhold til dit barn og følg dets udspil og initiativ.
o
Nicoline var med i en fordybelsesgruppe med 4
drenge, der næsten lige var kommet fra vuggestuen. De skulle alle lære, at der
er noget der hedder at vente på hinanden og lytte til hinanden. I gruppen
spillede de Ludo, de fire drenge, en pædagog og Nicoline. Drengene havde prøvet
det her mange gange, men var alligevel aldrig nået at blive færdig med et spil.
Da de havde spillet i ti minutter, begyndte drengene at miste koncentrationen,
når det ikke var deres tur. De fik flere gange af vide, at de skulle huske at
være med, når det også var de andres tur. Efter yderligere ca. 5 min var
koncentrationen ikke eksisterende og det endte med, at pædagogen sagde: ”Nu
tager vi en runde mere og så slutter vi”. Drengene kunne simpelthen ikke holde
til mere her.
3. Tal
til dit barn om de ting, det er optaget af og prøv at ”igangsætte en
følelsesmæssig samtale”
o
I en samtale til frokost laver en af børnene
aprilsnar med Nicoline. Den griber pædagogen
og samtale emnet bliver aprilsnar.
4. Giv
ros og anerkendelse for det barnet kan
o
De gik meget op i at lære børnene at være
selvstændige. Særligt i den daglige rutine, hvor børnene skulle trække i deres
udetøj. I en sådan situation, snakker Nicoline med en af pædagogerne, der får
et barn til at vise, hvor god hun er til at trække i det hele selv. Undervejs
forholdte pædagogen sig hele tiden rosende og anerkendende overfor barnet ved
bl.a. at sige ”Du er bare så dygtigt. Du har lært det hele selv”.
Formidling og berigelse:
5. Hjælp
barnet med at fokusere dets opmærksomhed, så I får en fælles oplevelse af ting
i omgivelserne.
o
I situationen, der er nævnt i samspilstema 2,
hjælper pædagogen hele tiden drengene med at holde fokus på det spil Ludo, de
har gang i, så de alle får det samme ud af spillet. Nemlig at holde fokus,
vente på tur og lytte på, hvad andre snakker om.
6. Giv
mening til barnets oplevelse af omverdenen ved at beskrive jeres fælles oplevelser
og ved at vise følelser og entusiasme
o
I Ludospillet, som er beskrevet i samspilstema 2
og 5, har en af drengene svært ved at slå en sekser. Da det langt om længe
lykkedes ham, efter 4 runder, bliver han jublende glad. Pædagogen imødekommer
drengen ved at blive mindst ligeså entusiastisk og spejler derved hans
følelser.
7. Uddyb
og giv forklaringer når du oplever noget sammen med dit barn.
o
I en fordybelsesrunde maler to drenge sammen med
en pædagog. Den ene dreng blander to farver sammen og ser forunderligt på det.
Pædagogen sætter sig ned og forklarer drengen, hvad det er, der sker, når man
tager en blå pensel ned i en gul maling.
Grænsesættende og regulerende:
8. Hjælp
dit barn med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for det på en positiv
måde ved at vejlede det, vise positive alternativer og ved at planlægge sammen.
o
Der var blevet rykket rundt på spisepladserne så
to drenge, der var gode venner, var kommet til at sidde sammen. De pjattede for
meget og de blev hele tiden gjort opmærksom på det på en positiv måde. Den ny
tilkomne dreng fik flere gange fortalt ting som: ”Jeg ved du plejer at sidde
stille og hyggesnakke ved dit gamle bord, kan du ikke prøve det ved dit nye
bord også? - det kunne være hyggeligt”. Da pædagogen efter første dag kunne se,
det ville skabe for meget uro for de andre omkring bordet, når de to drenge sad
sammen, blev der lavet om. Den nytilkomne dreng og pædagogen blev enige om, at et
alternativ kunne være, at han blev rykket hen ved siden af hende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar