Vores normative forventninger til feltstudiet
inden afgang fra skolen, og hvordan disse blev indfriet under vores feltstudie.
BSP
Hvordan
forventer vi, at pædagogerne er imod børnene?
·
Vi
har forventninger til, at de agerer ud fra børnenes behov, når de siger
godmorgen
- Eks. Hjælper med at tage afsked med forældrene.
- Eks. Hjælper med at tage afsked med forældrene.
·
De
interagerer med børnene og ikke "bare" drikker kaffe.
De indfriede vores forventer.
Institutionen bruger ICDP, så derfor er vores første forventning helt naturligt
indfriet. De havde et vindue i et andet rum hvor børnene sad med en pædagog, og
der var sat hænder på ruden i form af klistermærker, hvor barn og forældre
satte hænderne på som et farvel. Dette kunne man se hjalp børnene meget, specielt
dem der havde svært ved at sige farvel. Pædagogerne agerer i vores øjne som de
skulle. De var imødekommende, anerkendende og kunne sætte grænser på en positiv
måde. De lod børnene lege selv, men samtidig interagerede de også med dem.
Hvad
forventer vi af børnene og de voksne i spise situationen i en børnehave?
·
Børnene
bliver på sin plads til, man får af vide, man må have lov til at gå fra bordet.
- Vi har en frygt for, at det er en kaotisk del af hverdagen.
- Vi har en frygt for, at det er en kaotisk del af hverdagen.
Spise situationen gik over alt
forventning. Vi har positive ord at sige om det på trods af, at alle børnene
spiste i samme rum og ikke stue inddelt (De var 40 børn). Børnene sad delt op,
sådan de sad ved det bord deres kontakt pædagog sad ved. De havde faste
pladser, og aldersmæssigt var de fra 3-5,5år. En dejlig behagelig oplevelse,
der levede op til mere end vi turde håbe på. Før skolebørnene sad ved et bord
for sig selv, som blev kaldt det ”store bord”.
·
Vi
forventer, at pædagogerne er afgrænsende på en positiv og anerkendende måde.
Ser de børnenes behov?
Pædagogerne så børnenes behov. De lod
dem hygge sig, men satte samtidig grænser, hvis hyggen tog overhånd. Børnene
havde desuden respekt for spise situationen og en positiv respekt for
pædagogerne.
Hvordan
leger børnene sammen?
·
Vi
forventer, børnene leger på forskellige måder (leger alene uden opsyn, leger
under opsyn og i samspil med pædagogerne)
Her oplevede vi det vi forventede.
Børnene legede på de forskellige måder, både alene under opsyn, alene uden
opsyn og i samspil med pædagogerne.
·
Vi
forventer, at det ikke er alle børnene, der er pragteksemplarer, hvilket vil
sige at de vil drille hinanden eller komme op at slås.
Børnene var gode til at lege med
hinanden på tværs af aldrene. Dog skete der uheld, og et par gange om dagen var
der en der grad, men dette løste pædagogerne hurtigt. Pædagogerne prioritere at
stoppe konflikterne hurtigt, for at situationen ikke tog overhånd.
Vores forventninger til feltarbejdet i Børnehuset Lunden, stemte
godt overens med de ting, vi så i praksis. Et sted de overraskede os var i strukturen, da de ikke kører med
stue opdeling og samling før madpakker, men derimod alle er samlet til spisning
i sammen rum. En fra vores gruppe har tidligere arbejdet i forskellige børnehaver,
hvor hun ikke har oplevet dette før. Hun har været vant til at der har været
mere opdeling af børnene.
Deres arbejde, som er pålagt i området, omkring læring- og læringsrum, så ud
til at fungere rigtig fint, da de både kører med fordybelses grupper og
læringsgrupper. Det var en rigtig positiv oplevelse at se, de ikke kun arbejder
i grupper med alderstrin, men også mikser på kryds og tværs, efter hvilke behov
de forskellige børn har. Hvilket betyder at børnene lærer de ting som de
mangler i forhold til socialisering og hvordan de skal begå sig i en større
institution i fremtiden. Pædagogerne levede op til de forventninger vi havde
til, hvordan de skulle være sammen med børnene. Institutionen var lige begyndt
at anvende ICDP, som overordnet retningslinje. Vores oplevelse var dog at det
egentlig automatisk var disse principper de havde arbejdet efter, uden der
egentlig havde være sat teori på det. Pædagogerne var derfor enormt dygtige og
anerkendende hvilket var med til at skabe det rare og åbne miljø vi var så
heldige at komme ud til, og få lov til at være en del af i tre dage.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar