mandag den 11. maj 2015

Normative forventninger inden og efter feltstudiet uge 18 - 2015

Vores normative forventninger til feltstudiet inden afgang fra skolen, og hvordan disse blev indfriet under vores feltstudie.
BSP


Hvordan forventer vi, at pædagogerne er imod børnene?
·         Vi har forventninger til, at de agerer ud fra børnenes behov, når de siger godmorgen
- Eks. Hjælper med at tage afsked med forældrene.
·         De interagerer med børnene og ikke "bare" drikker kaffe.
De indfriede vores forventer. Institutionen bruger ICDP, så derfor er vores første forventning helt naturligt indfriet. De havde et vindue i et andet rum hvor børnene sad med en pædagog, og der var sat hænder på ruden i form af klistermærker, hvor barn og forældre satte hænderne på som et farvel. Dette kunne man se hjalp børnene meget, specielt dem der havde svært ved at sige farvel. Pædagogerne agerer i vores øjne som de skulle. De var imødekommende, anerkendende og kunne sætte grænser på en positiv måde. De lod børnene lege selv, men samtidig interagerede de også med dem.

Hvad forventer vi af børnene og de voksne i spise situationen i en børnehave?
·         Børnene bliver på sin plads til, man får af vide, man må have lov til at gå fra bordet.
- Vi har en frygt for, at det er en kaotisk del af hverdagen.
Spise situationen gik over alt forventning. Vi har positive ord at sige om det på trods af, at alle børnene spiste i samme rum og ikke stue inddelt (De var 40 børn). Børnene sad delt op, sådan de sad ved det bord deres kontakt pædagog sad ved. De havde faste pladser, og aldersmæssigt var de fra 3-5,5år. En dejlig behagelig oplevelse, der levede op til mere end vi turde håbe på. Før skolebørnene sad ved et bord for sig selv, som blev kaldt det ”store bord”.
·         Vi forventer, at pædagogerne er afgrænsende på en positiv og anerkendende måde. Ser de børnenes  behov?
Pædagogerne så børnenes behov. De lod dem hygge sig, men satte samtidig grænser, hvis hyggen tog overhånd. Børnene havde desuden respekt for spise situationen og en positiv respekt for pædagogerne.

Hvordan leger børnene sammen?
·         Vi forventer, børnene leger på forskellige måder (leger alene uden opsyn, leger under opsyn og i samspil med pædagogerne)
Her oplevede vi det vi forventede. Børnene legede på de forskellige måder, både alene under opsyn, alene uden opsyn og i samspil med pædagogerne.
·         Vi forventer, at det ikke er alle børnene, der er pragteksemplarer, hvilket vil sige at de vil drille hinanden eller komme op at slås.
Børnene var gode til at lege med hinanden på tværs af aldrene. Dog skete der uheld, og et par gange om dagen var der en der grad, men dette løste pædagogerne hurtigt. Pædagogerne prioritere at stoppe konflikterne hurtigt, for at situationen ikke tog overhånd.


Vores forventninger til feltarbejdet i Børnehuset Lunden, stemte godt overens med de ting, vi så i praksis. Et sted de overraskede os var i strukturen, da de ikke kører med stue  opdeling og samling før madpakker, men derimod alle er samlet til spisning i sammen rum. En fra vores gruppe har tidligere arbejdet i forskellige børnehaver, hvor hun ikke har oplevet dette før. Hun har været vant til at der har været mere opdeling af børnene.
Deres arbejde, som er pålagt i området, omkring læring- og læringsrum, så ud til at fungere rigtig fint, da de både kører med fordybelses grupper og læringsgrupper. Det var en rigtig positiv oplevelse at se, de ikke kun arbejder i grupper med alderstrin, men også mikser på kryds og tværs, efter hvilke behov de forskellige børn har. Hvilket betyder at børnene lærer de ting som de mangler i forhold til socialisering og hvordan de skal begå sig i en større institution i fremtiden. Pædagogerne levede op til de forventninger vi havde til, hvordan de skulle være sammen med børnene. Institutionen var lige begyndt at anvende ICDP, som overordnet retningslinje. Vores oplevelse var dog at det egentlig automatisk var disse principper de havde arbejdet efter, uden der egentlig havde være sat teori på det. Pædagogerne var derfor enormt dygtige og anerkendende hvilket var med til at skabe det rare og åbne miljø vi var så heldige at komme ud til, og få lov til at være en del af i tre dage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar