ICDP
Prøv på baggrund af eksemplerne i klassen og i gruppearbejdet at komme med nye eksempler på hvordan hver af de 8 samspilstemaer kan se ud. Brug eksemplerne fra øjebliksbillederne og film.
Den følelsesmæssige/emotionelle dialog form
1) Vis du holder af barnet
- Margit er anerkende, da hun sætter sig på hug, da Ib kommer i vuggestue om morgenen.
- Ulla tager Jette ind til sig, da hun bliver ked af det.
Pædagogerne viser hermed, de holder af børnene.
2) Juster dig til barnet behov og initiativ- Margit justerer sig efter Ibs behov, da vinduespudseren kommer. Ib er utryg i situationen og Margit tager hans hånd og går hen til vinduespudseren, for at vise, det er ok og situationen ikke er farlig.
- Ullas sidder med Jette i et hjørne og trøster hende, da hun er ked af det, efter at have taget afsked med sin mor. Her justerer Ulla sig efter Jettes behov for tryghed og tager sig tid til det.
3) Tal med barnet om det han/hun er optaget af- Ib er meget optaget af sin skinnende røde bil. Margit imødekommer ham ved at spørge ind til bilen, da det er det, Ib er optaget af i øjeblikket.
4) Giv anerkendelse og ros- Margit siger til Ib "Så er du parat Ib, og du har bilen med - Det var godt", da han er kommet af tøjet og er klar til at starte dagen i vuggestuen. Margit er rosende overfor Ib og anerkender ham samtidig ved at kommentere på bilen.
- Generelt er pædagogerne anerkendende og imødekommende overfor børnene og deres initiativer.
Den lærende dialog
5) Hjælper barnet til at samle opmærksomhed- Ulla hjælper Jette med at samle opmærksomhed omkring boldspillet ved at sige "Prøv at se - Dorthe vil gerne have, du triller bolden til hende" - og viser Jette, hvordan man triller bolden.
6) Giv mening til barnets oplevelser med følelse og entusiasme- Ulla går ind i Jettes oplevelsesverden af, hun er ked af det, da hun er blevet afleveret.
- Margit går meget ind i Ibs oplevelsesverden af bilen.
7) Uddyb og forklar- Ibs far er uddybende og forklarende, ved at fortælle Ib, hvad han gør samtidig med, han hjælper ham af tøjet. Dette er en lærende proces.
- Ulla er forklarende overfor Jette, da hun hiver bolden ud af hænderne på hende, for at vise, hvordan man triller den.
Vejledende (regulerende) dialog
8) Hjælp barnet med kontrollere sig selv og sætte grænser på en positiv måde- Da Ulla, da hun siger "Nu går jeg ud og skifter Torbens ble"
- Far siger til Ib "Nu tager jeg på arbejde, du skal være her ved Margit - når du har sovet, kommer jeg igen". Det her er ledende, da han forklarer Ib, hvad der skal ske.
Hvilke temaer tror jeg på nuværende tidspunkt vil falde mig let - og hvilke tror jeg vil være sværere for mig?
Vi har i gruppen snakket meget om alle temaerne, ud fra vores egne erfaringer. Vi er kommet til enighed om at de ligger os meget nært, da vi alle føler at vi er gode til at forstå, være anerkendende, vise vi holder af, samt at give omsorg.
Der hvor vi ville falde en smule igennem er det sidste samspilstema, hvor man skal være vejledende og regulerende. Her kan det ved en i gruppen være tålmodighed nævner hun, hvor det med at forklare tingene mange gange kan være ”irriterende”. Vi har også diskuteret det med at skal sætte grænser på en positiv måde, er noget vi ikke har tænkt så meget over før, men er blevet meget bevidst om efter vores undervisning. Dette er noget vi helt sikkert vil tage med os i vores fremtidige arbejde, tænke meget over hvordan vi formulere os. Efter vores mening skal børn have helt klare og faste grænser, og de skal naturligvis formuleres og leveres på en god måde, og så barnet kan forstå det.
Hvordan kan den nye viden om ICDP bruges i forhold
til at nuancere vores samtale i gruppen på uddannelsen?
I vores gruppe kan det bruges til at tale mere om/undersøge, hvad der fungerer i stedet for at have fokus på, hvad der ikke fungerer --> ressource og værditænkning, hvor der er opmærksomhed på ressourcer, ønsker og værdier, frem for mangel på disse. Det vil sige at hensigten er at skabe fremtiden for børnene. Her skal vi identificere det vellykkede og værdifulde hos børnene. Vi skal hjælpe til at skabe et billede af et ønskværdig fremtid, samt være med til at skabe en opnåelig fremtid. Her skal pædagogen samtidig være med til at igangsætte processer som kan virkeliggøre det reelle fremtidsbillede som barnet har.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar