ANERKENDELSE
BSP 10.04. 2015
Børn
er afhængige af andre for at blive autonome. De har brug for at spejle sig i
andre voksne såvel som børn, både jævnaldrende og større børn. Det er vigtigt
de får anerkendelse fra voksne, da det er med til at opbygge bl.a. Deres
selvtillid og selvværd. Det er psykologisk vigtigt at blive erkendt af alle
sine omsorgspersoner, da anerkendelse er med til at skabe os som individer.
Pædagogen har et stort ansvar, i form af definitionsmagten. Bliver den
misbrugt, ved f.eks. Gentagende gange at være nedladende over for barnet, kan
det medføre til, at et barn bliver meget indelukket og usikker.
Det
er vigtigt at være imødekommende og anerkendende. Det vil sige lyttende og
forstående over for andres oplevelsesverden. Her skal man kunne sætte sig selv
til side, og vide at andre har en anden opfattelse af en given situation end
man selv har.
BØRNEHAVEKLASSE 0A
Ingrid skulle være mere lyttende og imødekommende
over for forældrene, da de ringede. Hun kunne udtrykke, at grunden til, at
Hanne SKAL op, er at det er for Hannes egen skyld og at hun skal lære at man
skal op til tavlen engang imellem, når man går i skole. Ingrid foreslår
forældrene at klæde Hanne på hjemmefra til opgaven, dette havde de taget op på
sidste forældre møde. Det kan de bl.a. gøre ved at øve ugedagene og klokken med
Hanne om morgenen, inden hun skal op.
Hvis vi var pædagogerne ville vi enten på
klassen snakke om ugedagene, gå dem igennem inden Hanne skal op og snakke foran
klassen. Alternativt kunne være at, lade Pia snakke med Hanne om ugedagene,
bare de to, og på den måde forberede hende på at skulle op at stå foran
klassen. Det vil gøre rummet mere trygt for hende at være i.
Vi ser det som et problem, at Hanne skal
op til sidst, da der sidst i timen er mere uro og større risiko for en utryg
stemning (Dette er set ud fra Ingrids meget bestemte holdning, som her i
klassen har skabt en usikker/trygget stemning). En anden mulighed er at lade
Hanne starte timen med at fortælle om ugedagene, klokken og evt. sin weekend,
som hun er mere sikker i, da der ikke er et facit. Fordelene ved at lade Hanne
starte som det første i timen, er at der kan være større koncentration og hun
forhåbentligt lige er blevet forberedt/øvet af forældrene derhjemme i, hvad der
skal ske i skolen.
I starten af timen, starter de med at skal
fortælle om deres weekend, og her er vi særligt opmærksom på episoden med Søren
som har haft fødselsdag i weekenden. Her skulle Ingrid have været mere
anerkendende overfor Sørens frustrationer over ikke at kunne huske, hvem han
har fået gaverne af, og han skifter fokus ved at kaste med bamsen. Ingrid
bliver her ydrestyrende meget hurtigt, og taler meget nedladende til Søren og
hun ender med at reagere fysisk, ved at tage fat i Sørens arm og sætte ham
ned. Ingrid skulle have været den voksne
og lavet fokusskiftet i stedet for Søren. Dette kunne hun have gjort ved at
spørge ind til bamsen, evt. ”Har du også fået den i fødselsdagsgave? ”, som han
til at starte med lagde på gulvet. Hvis timen var blevet grebet anerledes an,
f.eks. som vi har foreslået, ville der forhåbentligt have været mere ro og et
mere trygt rum at være i for børnene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar